AUTO NA FOTOGRAFIÍCH DOBY C. K.

AUTO NA FOTOGRAFIÍCH DOBY C. K.

2. 12. 17:00 - 21. 12. 2019 12:00  Holandský dům
Výstava

Výstavu zahájí 2. 12. 2019 v 17 hodin majitel sbírky, fotograf, publicista, pedagog a zejména přední český historik fotografie Mgr. Pavel Scheufler.

Všechny podstatné události z počátků automobilismu u nás zachytil  fotograf.  Již první auto na českých silnicích Benz-Viktoria, zakoupený roku 1893 Theodorem Liebigem, zachytil při jeho dálkové jízdě do Francie fotograf. V roce 1897 Karl Benz prodal  jeden dvouválcový motor řediteli továrny zaměřené na výrobu kočárů a vagonů v Nesselsdorfu (Kopřivnici), kde byl namontován do prvního vozu vyrobeného u nás, nazvaném Präsident. Ten reprezentoval průmyslovou vyspělost českých zemí na Jubilejní výstavě ve Vídni, kam se vypravil 21. května 1898, opět za pozornosti fotografa. Ve stejném roce v Kopřivnici vyrobili jeden z prvních nákladních automobilů vůbec a poté sérii osobních vozů stejné koncepce, ale různých karosérii s různými názvy (Meteor, Versucher, Wien...). V roce 1900 se v Kopřivnici vyrobil také první  závodní automobil.

            První cyklus soukromě propagačních snímků vznikl zřejmě v Praze a byl spojen s jízdou vozu Benz továrníka Klubala v roce 1898. Snímky vytvořil na různých místech Hradčan a Malé Strany Rudolf Bruner-Dvořák.

            Podle statistik jezdilo v roce 1900 v celém Rakousko-Uhersku již 190 automobilů. Dne 24. února 1904 se v Praze na Žofíně uskutečnila  skromná první automobilová výstava, 23. dubna pak rozsáhlejší mezinárodní výstava v Průmyslovém paláci na pražském výstavišti.

            Počátky výroby aut v Mladé Boleslavi po předchozí zkušenosti  s bicykly a motocykly spadají do roku 1905, kdy zde zkonstruovali voiturettu typu A, a o rok později typ B se silnějším motorem. Od roku 1906 se vyráběla auta v Pražské automobilové továrně, známé o tři roky později jako Praga, a od roku 1907 také v automobilce RAF v Liberci, kde již předtím vyráběla auta firma Linser. Menších továren a továrniček, kde se pokoušeli prosadit s auty, byla již celá řada. Tehdy již začaly vznikat také propagační tovární snímky  od fotografů profesionálů a auta na cestách fotografovali v klidovém stavu jejich vlastníci - fotomatéři. Jejich vlastníky byli sice movitější občané, ale také různí technologičtí nadšenci. Do počátku 1. světové války se v českých zemích vyrobilo již 7 520 automobilů.